1. ANVENDELSE
Disse standardvilkårene regulerer bruken av Anbudsportalen («Tjenesten»), en plattform som tilrettelegger for kontakt mellom oppdragsgivere, leverandører, underleverandører og andre aktører i anbudsmarkedet innenfor bygge- og anleggsbransjen.
NB: Ved registrering, bruk eller inngåelse av avtale med Anbudsportalen, anses Kunden for å ha lest, forstått og akseptert gjeldende brukervilkår.
2. HVEM KAN BENYTTE SEG AV TJENESTEN
Tjenesten er tilgjengelig for enkeltpersonforetak, små og mellomstore bedrifter, større selskaper og andre tjenesteytere som kan gi og motta tilbud på arbeid som beskrives i anbudsutlysninger. Kunden må ha juridisk handleevne for å inngå bindende avtaler.
Medlemskap i Anbudsportalen kan bare tegnes av personer over 18 år, med mindre særskilt tillatelse for unntak er gitt.
Privatpersoner kan ikke benytte seg av tjenestene.
3. REGISTRERING
For å få tilgang til Anbudsportalens tjenester må Kunden opprette en personlig konto.
Ved registrering plikter Kunden å oppgi fullstendige og korrekte opplysninger, heriblant organisasjonsnummer, firmanavn, kontaktinformasjon og eventuelle øvrige nødvendige detaljer. Kontoer som inneholder feilaktige eller mangelfulle opplysninger kan bli deaktivert uten forhåndsvarsel. Kunden er selv ansvarlig for at korrekte opplysninger til enhver tid er registrert i Anbudsportalens systemer.
Kunden har ansvar for å beskytte innloggingsinformasjon, inkludert bruker-ID og passord, for å forhindre uautorisert tilgang. Dette gjelder også eventuelle tilkoblede systemer eller plattformer.
Tilgangen til tjenesten er personlig og skal ikke overlates til andre. Uautorisert bruk, kopiering eller distribusjon av innhold er forbudt. Overføring av personlig brukertilgang til andre er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra Anbudsportalen.
4. PRISER
Pris for tilgang til systemet for å legge ut anbud er kr 1299,- per måned.
Pris for tilgang til systemet for å besvare anbud er kr 1499,- per måned.
Pris for full tilgang til systemet kr 2499,- per måned.
Alle priser er oppgitt uten tillegg av merverdiavgift.
5. BETALING
Med mindre annet er skriftlig avtalt, gjelder prisene oppgitt i punkt 4 (over).
Betaling skal skje i NOK, med mindre partene skriftlig har avtalt annen valuta.
Betaling skal skje forskuddsvis hvert år, og skal dekke hele avtaleperioden (12 måneder).
Forskuddsbetalinger refunderes ikke.
Faktura vil sendes innen 10 dager etter at bestilling er mottatt fra Kunden. Med mindre annet er avtalt, vil forfallsdato ihht. faktura være 14 dager etter utstedt faktura.
Det vil tilkomme et fakturagebyr på kr 49 eks. mva.
Inngåelse av medlemskap med binding over lengre tid kan gi grunnlag for rabatert pris etter nærmere avtale med Anbudsportalen.
Ved feil i faktura mv., plikter Kunden å informere Anbudsportalen om dette uten ugrunnet opphold.
6. BETALINGSMISLIGHOLD
Betalingsmislighold foreligger når betaling uteblir eller ikke skjer innen forfall, med mindre dette skyldes forhold på Anbudsportalens side eller Force Majeure-situasjoner.
Ved forsinket betaling vil det påløpe purregebyr og omkostninger etter gjeldende regler for inndrivelse av forfalte pengekrav. Ubetalte krav kan bli overført til en tredjepart for inndrivelse og eventuell inkasso.
Ved uteblitt eller forsinket betaling, vil Anbudsportalen videre ha krav på forsinkelsesrenter i tråd med gjeldende lovgivning.
Ved uteblitt eller forsinket betaling over tid, vil Kunden miste sin tilgang til Anbudsportalens tjenester. Kundens tilgangen vil først kunne reaktiveres så snart utestående beløp er innbetalt i sin helhet.
7. ENDRINGER
Anbudsportalen har rett til å foreta endringer av vilkår for tjenesten uten forutgående varsling. Vesentlige endringer av vilkårene vil bli varslet via e-post minst 30 dager før ikrafttredelse.
Anbudsportalen har adgang til å foreta prisendringer, og vil varsle om dette innen rimelig tid. Større prisendringer vil likevel ikke tre i kraft før ny avtaleperiode (ny 12-månedersperiode), eller ved fornyelse eller endring av eksisterende avtaleperiode. Endringer i priser tilsvarende en økning i konsumprisindeksen varsles derimot ikke, og gir heller ikke Kunden hevingsrett eller krav på andre misligholdsbeføyelser.
8. NÆRMERE OM TJENESTENE
Kunden har tilgang til de tjenester som til enhver tid er omfattet av kundenes avtale med Anbudsportalen.
Det kan medgå noe tid før en anbudsutlysning blir publisert, da det vil foretas en enkel kontroll av anbudet i forkant av publisering. Anbudsportalen forbeholder seg retten til å avvise anbud/tilbud mv. som ikke oppfyller vilkårene her eller ellers er i strid med gjeldende lovgivning.
Anbudsutlysninger vil være tilgjengelige i 120 dager eller til Kunden selv velger å deaktivere anbudet. Anbudet vil være synlig for alle registrerte leverandører og andre relevante aktører i Anbudsportalen.
Kunden aksepterer å motta e-postkommunikasjon relatert til anbud, tilbud og annet som publiseres på plattformen, inkludert varsler om bud og andre relevante oppdateringer.
Videre aksepterer Kunden å motta nyhetsbrev og annen tilpasset informasjon, med mindre man selv melder seg av dette i Anbudsportalen.
Ved spørsmål knyttet til vilkårene eller til systemets tjenester, er Kunden henvist til å ta kontakt med kundeservice, enten per tlf. 4143 7070 eller e-post registrering@anbudsportalen.no. Kundeservice er tilgjengelig for kundene på hverdager mellom kl. 08:00-16:00.
9. KUNDENS ANSVAR/PLIKTER
Som Kunde forplikter man seg til å til enhver tid orientere seg om, og følge de betingelser som gjelder bruk av Anbudsportalen.
Kunden er ansvarlig for korrekt bruk av tjenesten. Det er forbudt å bruke virksomheten til ulovlige eller krenkende formål. Kunden forplikter seg heriblant til ikke å publisere innhold som er lovstridig, støtende eller på annen måte urimelig/utilbørlig. Anbudsportalen er ikke ansvarlig for brudd på regelverk eller brukervilkår begått av Kunden, og vil kunne forfølge eventuelle brudd mot Kunden.
Kunden forplikter seg til å gi korrekt og nødvendig informasjon om anbud og tilbud mv., og blir bundet av sine opplysninger. Kunden er selv ansvarlig for at all informasjon oppgitt på sin profil og i anbudsutlysninger eller tilbud er korrekt og oppdatert.
Kunden forplikter seg videre til å varsle uten ugrunnet opphold dersom opplysninger av betydning er uriktige eller dersom man på annen måte ikke vil kunne overholde sine plikter etter avtalen, herunder betalingsfrister mv. Varsel skal gis skriftlig, og må angi både årsak til problemet og når det eventuelt er påregnelig at problemet vil løse seg.
10. SANKSJONER VED MISLIGHOLD
Anbudsportalen forbeholder seg retten til å fjerne anbud, informasjon eller utestenge Kunden fra videre bruk dersom tjenesten benyttes i strid med brukervilkårene eller gjeldende lovgivning. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, handlinger som er lovstridige, støtende, diskriminerende, trakasserende, rasistiske eller truende. Videre kan støtende eller ulovlig innhold uten varsel slettes eller gjøres utilgjengelig i Anbudsportalen.
Ved brudd på brukervilkårene, eller ved useriøs opptreden fra Kunden, kan Anbudsportalen med umiddelbar virkning si opp avtalen og/eller utestenge Kunden fra tjenestene. Ved mistanke om misbruk eller useriøst opptreden kan utestengelse skje umiddelbart og vare inntil forholdet er avklart.
Kunden er ansvarlig for alt vedkommende laster opp i portalen. Dersom dokumenter som lastes opp innehar virus eller annet skadelig innhold, har Anbudsportalen rett til å foreta nødvendige grep for å forhindre eller begrense skade på portalens systemer mv. Kunden kan holdes ansvarlig for skade som oppstår i denne forbindelse.
Prissamarbeid og oppkonstruerte tilbud/anbud er ulovlig, og vil føre til anmeldelse og utestengelse fra tjenesten.
11. OPPSIGELSE OG OPPHØR AV KONTO
Avtaleforholdet begynner å løpe fra og med Kunden godtar vilkårene, og har en bindingstid på 12 måneder med mindre annet er skriftlig avtalt.
Avtaleforholdet må sies opp senest 1 måned før bindingsperioden på 12 måneder utløper. Dersom avtalen ikke sies opp senest 1 måned før bindingsperioden utløper, fornyes bindingsperioden med 12 nye måneder.
Ved brudd på vilkårene eller annet mislighold, kan Anbudsportalen uten videre si opp avtalen, se punkt 10. Forskuddsbetalt beløp vil ikke under noen omstendighet refunderes for gjenstående avtaleperiode.
Ved opphør av Kundens konto, må kunden selv sørge for å hente ut nødvendig data/informasjon innen en frist på 120 antall dager fra opphørstidspunktet.
12. ANSVARSFRASKRIVELSER
Anbudsportalen leverer utelukkende systemtjenester, og er ikke part i noen avtaler som inngås mellom Kunder, oppdragsgivere eller leverandører. Anbudsportalen påtar seg ikke ansvar for tvister, mislighold eller andre forhold mellom partene.
Anbudsportalen fraskriver seg også ansvar for direkte og indirekte tap som måtte oppstå i forbindelse med bruk av Anbudsportalen, inkludert, men ikke avgrenset til tekniske feil, driftsavbrudd eller øvrige forhold som kan påvirke tilgjengelighet eller funksjonalitet av tjenestene.
Videre fraskriver Anbudsportalen seg enhver form for erstatningsansvar for direkte eller indirekte tap som måtte oppstå mellom Kunder, leverandører, oppdragsgivere, tredjeparter mv., uavhengig av hva årsaken til tapet er. I alle tilfeller er et eventuelt erstatningsansvar begrenset til verdien av én avtaleperiode (altså verdien av 12 måneders medlemskap).
13. LAGRING OG DISTRIBUERING AV INNHOLD
Alt innhold og materiale i tjenesten er beskyttet av opphavsretten etter åndsverksloven.
Med unntak av informasjon som er offentlig tilgjengelig, innehar Anbudsportalen og den respektive Kunde den fulle eiendoms- og opphavsrett til innhold som publiseres på portalen.
Anbudsportalen forbeholder seg retten til å lagre publisert materiale og annet brukerinnhold så lenge det anses ønskelig, selv om Kunden sletter innholdet eller sin profil. Videre har Anbudsportalen rett til å benytte publisert materiale i markedsføringssammenheng.
Kunden har ikke tillatelse til å benytte eller på annen måte distribuere informasjon en får tilgang til, utover det som er nødvendig i forbindelse med anbudsprosessen.
14. PERSONVERN OG DATABEHANDLING
Personvernerklæring knyttet til tjenesten finnes her
15. FORCE MAJEURE
Dersom ekstraordinære hendelser utenfor partenes kontroll umuliggjør oppfyllelse av abonnementsavtalen, og hendelsene anses som force majeure etter norsk rett, skal den berørte part varsle øvrige involverte parter uten ugrunnet opphold. Partenes forpliktelser suspenderes så lenge situasjonen vedvarer.
Partene plikter å informere hverandre om forhold av betydning knyttet til force majeure så raskt som mulig.
Abonnementsavtalen kan kun heves i force majeure-situasjoner enten med skriftlig samtykke fra den berørte part, eller dersom den ekstraordinære situasjonen varer eller med rimelighet forventes å vare i mer enn 90 kalenderdager fra det tidspunkt situasjonen inntraff. I sistnevnte tilfelle kan avtalen heves med skriftlig varsel på minst femten (15) kalenderdager.
16. LOVVALG OG TVISTER
Eventuelle tvister skal søkes løst i minnelighet. Ved tvist som ikke løses ved enighet innen fire uker, skal tvisten bringes inn for behandling hos domstol.
Møre og Romsdal tingrett er verneting for tvister som oppstår i forbindelse med bruk av Anbudsportalens tjenester. Avtaleforholdet reguleres av norsk rett.